• ساعت : ۲۰:۲۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ 
نتایج پژوهش های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین نشان داد:
افزایش خطر شیوع عفونت كرم های روده ای در پی عدم رعایت بهداشت فردی دست اندركاران مواد غذایی

عفونت های منتقله از طریق کرم های روده ای بیش از 1.5 میلیارد نفر از جمعیت جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است و به عنوان یکی از مشکلات اصلی بهداشت عمومی در جوامع در حال توسعه به ویژه در مناطق با آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری محسوب می شوند. دست اندرکاران مواد غذایی نقش عمده ای در انتقال عفونت های انگلی منتقله از طریق مواد غذایی از جمله کرم های روده ای دارند. 
به منظور بررسی شیوع جهانی انگل‌های کرمی روده‌ای در میان دست اندرکاران مواد غذایی، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین یک بررسی نظام مند و فراتحلیلی در پایگاه داده های متعدد از قبیل PubMed، Scopus،Pro-Quest ، Web of Science ,Science Direct وGoogle Scholar و برای متون منتشر شده تا پایان سال 2022 انجام دادند.
دکتر میلاد بدری دکترای انگل شناسی پزشکی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات میکروب‌شناسی پزشکی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قزوین که به همراه دکتر آیدا وفای اصلاحی دکتری انگل شناسی پزشکی، این پژوهش را انجام داده است، گفت: در این مطالعه 127 مقاله شامل 220 هزار و 705 نفر بررسی شد که نشان داد مجموع شیوع جهانی عفونت های انگلی روده ای 11 درصد و بیشترین شیوع تلفیقی مربوط به قاره آفریقا به میزان 16 درصد بود. 
وی افزود نتایج آنالیز داده ها بر اساس بیشترین شیوع عفونت در گونه انگلی مربوط به Ascaris lumbricoides، با میزان شیوع شش درصد بود. علاوه بر این، در بین کشورهای مختلف، بالاترین شیوع تلفیقی مربوط به کشور غنا با 49 درصد بود. 
دکتر بدری با بیان اینکه داده‌های مطالعه حاضر نشان دهنده شیوع قابل توجه عفونت های کرمی روده ای در بین دست اندرکاران مواد غذایی است، توصیه کرد بررسی دوره ای و منظم آزمایشات میکروب شناسی از واحد های صنفی تهیه و توزیع مواد غذایی و ایجاد پروتکل های بهداشتی جدید برای آموزش هر چه بیشتر بهداشت شخصی به منظور جلوگیری از انتقال عفونت کرم های روده ای توسط دست اندرکاران مواد غذایی انجام شود.
گفتنی است این مطالعه تحت حمایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شده و نتایج یافته های این مطالعه در ژورنال معتبر FOOD CONTROL در دسترس محققان و دانشمندان از طریق لینک زیر قرار گرفته است.
 https://doi.org/10.1016/j.foodcont.2023.109658 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0